pioneer

De Pioneer is de klassieke reisligfiets van Nazca. Sinds de introductie van de Pioneer in 2001 zijn er met geen andere ligfiets zo veel verre reizen gemaakt. Het geheim? Twee gelijke wielen, een onverwoestbaar stalen frame en simpele maar door en door betrouwbare techniek. Dat maakt de Pioneer een comfortabele en zeer stabiel rijdende reisligfiets.


Hoewel de Gaucho een waardige opvolger is van de Pioneer, is de Pioneer nog steeds een uitstekend en populair alternatief. De Pioneer model 2018 is een volledig uitontwikkelde hoge ligfiets met een ijzersterke prijs-kwaliteitverhouding. Wat goed is hoeft niet gewijzigd te worden!

kortere cranks

De Pioneer is geschikt voor fietsers met een lengte vanaf ca. 170 cm. Bij een kortere lichaamslengte is niet zozeer de zithoogte het probleem, maar de ruimte tussen pedaal en voorwiel. Met kortere cranks is dat in sommige gevallen op te lossen.


onderstuur

Het indirecte onderstuur (met een stuurstang als verbinding tussen onderstuur en voorvork) maakt de optimale positie van het draaipunt mogelijk. Daardoor is de draaicirkel van de ligfiets kleiner en heeft u een geweldige controle over de ligfiets. De instap- en zithoogte zijn relatief laag voor een 26" ligfiets, het onderstuur zit hierbij niet in de weg.

betrouwbare reisligfiets

Met de onderhoudsvrije achtervorklagering en schokbreker, de duurzame coating en goede spatborden is de Pioneer gebouwd voor veel kilometers en bestand tegen slecht weer. Door de grote 26" wielen is het rijgedrag rustig en voorspelbaar. Het Chroommolybdeen-stalen frame en de achtervering maken de fiets zeer comfortabel en uiterst betrouwbaar.

klapstuur

U kunt ook kiezen voor een klapstuur bij de Pioneer. Dit is een in lengte verstelbaar aluminium klapstuur, voor balhoofdlager 1 1/8" met schroefdraad. De rem- en derailleurkabels lopen buitenom de stuurbuis. Het scharniermechanisme is voorzien van een vaste aanslag naar voren en een verstelbare aanslag voor de stuurhoogte.

V-brake of schijfrem voor

Bij de Pioneer loopt de trekkende ketting relatief laag over de standaard voorrem (V-brake). Bij lange personen kan dit problemen met aanlopen van de rem opleveren. Een schijfrem is in dat geval een goed alternatief.


V-brake of schijfrem achter

De achtervork is geschikt voor V-brakes en schijfremmen en in principe elke versnellings- of cassettenaaf met een inbouwbreedte van 135 mm. De achtervork is voorzien van een nok voor een zijstandaard.

bagagedrager

De bagagedrager bestaat uit 12 mm aluminium buis en is geschikt voor belasting van maximaal 25 kg. Extra optie zijn de lowrider beugels, daarmee kunt u twee extra tassen meenemen.


SPECIFICATIES

Zithoogte

57 cm, middenstand, belast

Trapashoogte

75 cm, middenstand, belast

Wielbasis

110 cm

Wielmaat

voor/achter 26/26 inch (ETRTO 559 mm)

Zithoek

verstelbaar 30-35 graden

Gemiddeld gewicht

ca. 18 kg, afhankelijk van uitvoering

Max. belasting (rijder+bagage)

130 kg

Materiaal frame

frame/voorvork/achtervork 25CrMo4, voorbuis aluminium

Achtervering

DNM DV-22, hydraulische demping, verwisselbare stalen veer

Bagagedrager

aluminium drager, max. 25 kg belasting

Zitting / zitkussen

model Comfort maten M, M(L), L incl. Nazca Comfort zitkussen , of model Sport in maten M, L,XL incl. zitkussen

Coating

ijzerfosfatering + 2-laags poedercoating

Beschikbare kleuren

vuurrood, appelgroen, nachtblauw, satijn zwart, meloengeel, wit

Uitvoeringen

3x9 Deore, 3x9 Dual Drive, 3x10 Deore XT, Alfine 11 speed, Rohloff 14 speed

Bovenstuur

aluminium klapstuur, lengte en hoogte instelbaar, kabels buitenom de stuurbuis

Onderstuur

indirect onderstuur, instelbare stuuractie, aluminium stuurbocht

Aerostuur

in hoogte en lengte instelbare voorbouw, aluminium stuurbocht (2 breedtes)

ACCESSOIRES (scroll l/r)

verlichting

Het voorlicht is een zeer krachtige Busch und Müller LEDlamp, type Cyo Premium T senso plus 3W/6V. Een Duits merk van topkwaliteit met een lichtsterkte tot 80 Lux. De lamp is voorzien van sensortechniek, zodat dag- en nachtverlichting en standverlichting (3 minuten) automatisch kunnen worden ingeschakeld.

naafdynamo

Een naafdynamo is een zeer betrouwbare en efficiënte manier om stroom voor uw verlichting of GPS op te wekken. Onderhoudsvrij en volkomen geluidloos: tijdens het rijden merkt u er helemaal niets van. Het vermogen van de dynamo is 3W/6V.

korte cranks

Voor mensen met een kleiner postuur kan een crankstel met kortere cranks gemonteerd worden, 155 mm in plaats van 170 mm. In het algemeen geeft dit meer speling t.o.v. het voorwiel, een hoger traptoerental, en minder buiging en lagere belasting van de knieën.

lowrider beugels

Met de lowrider beugels neemt u zonder probleem 2 extra tassen mee, want het extra gewicht wordt optimaal tussen de wielen geplaatst. Deze beugels bestaan uit een aluminium buis met een diameter van 12 mm en hebben een maximale belasting van 2 x 15 kg. De beugels zijn geschikt voor kleine en grote tassen, zoals Ortlieb's.

mechanische schijfremmen

De mechanisch bediende schijfremmen, type AVID-BB7, zijn door de kabelbediening zeer betrouwbaar en eenvoudig af te stellen. U heeft hierbij geen speciaal gereedschap nodig. De remwerking van mechanisch bediende schijfremmen is onder vrijwel alle omstandigheden ruim voldoende, ook met veel bagage.

hydraulische schijfremmen

Hydraulische schijfremmen bieden heel veel remkracht, zijn met weinig handkracht te bedienen en uitstekend te doseren. Eenmaal goed geïnstalleerd zijn ze nagenoeg onderhoudsvrij, u hoeft alleen af en toe de remblokken te vervangen. De maximale schijfdiameter is 160 mm.

rvs klapstuur

Het is ook mogelijk om een verstelbaar RVS-klapstuur te monteren. Bij dit type stuur lopen de rem- en derailleurkabels door de stuurbuis. Het scharniermechanisme is voorzien van een vaste aanslag naar voren toe en een verstelbare aanslag voor het instellen van de stuurhoogte. Het RVS-stuur is sterk, zeer functioneel en blijft mooi, ook na jaren fietsen in Hollands weer.

standaard

De Pletscher standaard is solide bevestigd aan de achtervork. In het dagelijks gebruik is een standaard een onmisbaar onderdeel van uw ligfiets.


hoofdsteun

Veel ligfietsers vinden een hoofdsteun prettig. De steun is volledig verstelbaar en past dus altijd. De RVS-stangetjes kunt u iets verbuigen voor de juiste positie van de steun.


Ventisit ligfietskussen

Ventisit is al jaren een veelgekozen merk voor ligfietskussens. Het materiaal heeft een zeer goed ventilerende werking, biedt veel comfort, neemt geen water op en heeft een lange levensduur. Het kussen is bevestigd met klittenband en is daardoor snel eraf te halen.

kleurkeuze

Kleur is belangrijk. Heeft u speciale wensen? We kunnen een groot aantal niet-standaard kleuren leveren als extra optie. Laat ons weten welk RAL-nummer u wenst. Dan checken wij of we die beschikbaar hebben.

ON THE ROAD