modellen

Modellenoverzicht:

Omdat iedereen anders is en omdat iedereen een ander gebruiksdoel voor ogen heeft, hebben wij in de loop der jaren veel verschillende modellen Nazca ligfietsen ontwikkeld. Hieronder ziet u een overzicht. Meer weten? Klik op het model om er meer over te lezen.


Kies uw Nazca:

Meer informatie over de verschillende Nazca ligfietsen ziet u in de overzichtstabel hieronder. We hebben de belangrijkste gegevens en mogelijkheden van alle modellen samengevat.


Kies het juiste stuur:

Welk stuur heeft uw voorkeur? Om de keuze makkelijker te maken, zetten we de kenmerken van de verschillende stuurvormen voor u op een rij.

modellen overzicht

Fiero XS

Paseo

fuego

pioneer

gaucho

gaucho 28 highracer

quetzal


kies uw nazca

Kies het juiste stuur

De meeste Nazca modellen kunnen naar keuze worden uitgevoerd met een bovenstuur (klapstuur), een onderstuur of een aerostuur. Wat het beste of het prettigst rijdt, is vooraf niet te zeggen. Veel heeft te maken met uw persoonlijke voorkeur. Om de keuze makkelijker te maken vatten we de belangrijkste kenmerken van de verschillende stuurvormen hieronder samen. Voor elk stuurtype geldt dat u het beste een uitgebreide testrit kunt maken om uw uiteindelijke keuze te kunnen bepalen.

Bovenstuur

Voordelen

  • zeer goede controle
  • spiegel/tacho goed te zien
  • past voor nagenoeg iedereen
  • meest aerodynamiische stuurvorm
  • stand en lengte instelbaar
  • robuust, weinig kans op schade bij val, 
    indien nodig kan stuur gericht worden

Nadelen

  • voor sommige mensen komt het stuur te dicht op de borst, m.n. voor relatief zware, lange rijders
  • het 'helmstok effect' vraagt enige gewenning in krappe bochten
  • voor sommigen is de gebogen houding van de armen op lange ritten niet prettig

onderstuur

Voordelen

  • vrij uitzicht naar voren
  • goede controle na enige gewenning
  • voor veel mensen ontspannen positie van
    armen en handen op lange ritten
  • klassieke ligfietsstuur, optisch aantrekkelijk
    voor velen

Nadelen

  • controle met name bij lage snelheden en korte bochten wat lastiger
  • schouders worden minder ontlast door hangende armen
  • bij val grotere kans op schade aan stuur
    en handen
  • minder aeordynamisch
  • spiegel en teller ver weg
  • lastiger meenemen in vliegtuig
  • lopen met fiets is lastiger

aerostuur

Voordelen

  • zeer goede en directe controle
  • comfortabele positie van armen, 
    schouders ontlast op lange ritten
  • wellicht beste stuur om te klimmen
  • spiegel en tacho dichtbij
  • beste controle voor zwaar bepakte fiets

Nadelen

  • niet voor iedereen pas te maken, met name lastiger voor lange of zware rijders
  • korte bochten rijden vraagt om enige gewenning
  • rijden 'met losse handen' niet goed mogelijk
  • bij val eerder schade aan stuurbocht
  • minder aerodynamisch dan (smal) klapstuur,
    ​​​​​​​sneller dan onderstuur
  • voor sommigen is positie handen niet optimaal