Quetzal tandem
De Quetzal is het veelgeprezen ontwerp van Nazca in het segment tandemligfietsen. We hebben onze kennis en ervaring met het ontwerpen en bouwen van ligfietsen van de afgelopen 15 jaar in deze innovatieve ligfietstandem verwerkt. Twee mensen, twee fietstempo’s? Met deze tandem hoeft geen van tweeën zich aan te passen. Dat is dus dubbel genieten van het comfort en het plezier van ligfietsen. Captain en stoker kunnen makkelijk met elkaar communiceren en het zicht voor de stoker is nauwelijks beperkt, omdat de onderlinge afstand groter is dan bij een traditionele rechtoptandem. De Quetzal is de meest comfortabele manier van samen te fietsen.
De laatste Quetzal is voorjaar 2021 afgeleverd, in totaal zijn er 83 van deze unieke fietsen gemaakt.
comfortabele achtervering
De soepel functionerende achtervering maakt de tandem super comfortabel. Dus geen zadelpijn, nekklachten, pijnlijke handen en schouders, ook niet tijdens lange tochten.
stijf frame
Door het sterke frame met de vele dwarsverbanden is de tandem ideaal als vakantiefiets: stabiel, zwaar belastbaar en uitermate stijf; belangrijke ingebouwde veiligheid bij de hoge snelheden die deze snelle ligfietstandem bergaf kan bereiken!
eenvoudig transport
Voor transport op bijvoorbeeld een fietsdrager kan de tandem in enkele minuten worden gevouwen. Ook is het mogelijk de tandem te delen, bijvoorbeeld voor een vliegreis. We raden u aan om dan gebruik te maken van cable splitters.
specificaties
Zithoogtet: (middenstand, belast) | 26": voor 64 cm, achter 55 cm 24": voor 58 cm, achter 49 cm |
Trapashoogte: (middenstand, belast) | 26": voor 80 cm, achter 37 cm 24": voor 75 cm, achter 32 cm |
Wielbasis | 208 cm |
Wielmaat | voor / achter 26” (ETRTO 559 mm) of 24" (ETRTO 507), max. breedte 50 mm |
Zithoek | voor: ca. 30-38° / achter: 35-42° |
Gewicht | vanaf ca. 32 kg , afhankelijk van uitvoering en gemonteerde accessoires |
Maximale belasting | 250 kg (riders + luggage) |
Materiaal frame | frame/achtervork/voorvork/subframe 25CrMo4, voorbuis/schetsplaten aluminium |
Voorvering | geen optie |
Achtervering | dubbele schokbreker DNM MM20L , instelbare voorspanning, verwisselbare stalen veer, lengte 190 mm |
Bagagedrager | aluminium, max. belasting 30 kg |
Zitting/zitkussen | glasvezel/polyester, maat M, L, XL, zitkussen Nazca of Novosport |
Beschikbare kleuren | vuurrood, appelgroen, nachtblauw, satijn zwart, meloengeel, wit |
Coating | ijzerfosfatering + 2-laags poedercoating |
Uitvoeringen | Rohloff 14 speedhub |
Stuurtype | aerostuur, aluminium, in hoogte en lengte instelbaar, brede uitvoering |
opties en accessoires (scroll naar L/R)
verlichting
Goede verlichting is extra belangrijk voor een ligfiets. Dankzij de felle dagrijleds en het opvallende achterlicht bent u ook overdag goed zichtbaar. In combinatie met een SON naafdynamo in het voorwiel heeft u altijd een zee van licht. Het achterlicht is voorzien van een remlicht voor extra zekerheid.
SON naafdynamo
De SON 28 met 6-gaats schijfaansluiting is een zeer betrouwbare en efficiënte naafdynamo voor de Quetzal. Het vermogen is 3W-6V, de maximale schijfdiameter is 203 mm.
hydraulische schijfremmen
Wilt u de Quetzal gebruiken voor fietsvakanties in heuvelachtig of bergachtig gebied? Dan zijn hydraulische schijfremmen vanwege de extra remkracht een zinvolle investering. De maximale schijfdiameter voor en achter is 203 mm.
203 mm remschijf achter
Voor maximale remkracht kiest u ook voor het achterwiel een 203 mm schijfrem. Deze is beschikbaar voor Rohloff en voor cassettenaaf en wordt geleverd inclusief bijbehorende adapter. De schijfrem voor het voorwiel is standaard al 203 mm.
standaard
Bij de tandem hoort een extra sterke URSUS standaard, de lengte is verstelbaar. Op een stevige ondergrond kunt u zo zelfs een zwaarbeladen Quetzal betrouwbaar parkeren. Bij een minder stevige bodem is het verstandig een boom of muurtje op te zoeken.
hoofdsteun
Veel ligfietsers vinden een hoofdsteun prettig. De steun is volledig verstelbaar en past dus altijd. De RVS-stangetjes kunt u iets verbuigen voor de juiste positie van de steun.
cable splitters
Voor het delen van de tandem zijn cable splitters erg nuttig. De kabels van de Rohloff naaf en de schijfrem (met kabel bediening) kunnen in enkele seconden gedeeld en weer gekoppeld worden, zonder dat de afstelling verandert.
bidonhouder
Aan het versterkingsplaatje van de voorste stoelsteun kan met twee boutjes een standaard bidonhouder worden bevestigd.
kortere cranks
Zowel voor de captain als voor de stoker kan een crankstel met kortere cranks worden gemonteerd: 155 mm in plaats van 170 mm. Dit geeft meer speling ten opzichte van het voorwiel. Verder zorgt dit voor een hoger traptoerental en minder buiging en een lagere belasting van de knieën. Voor mensen met een klein postuur kan dit een voordeel zijn.
voor-derailleur
Voor de derailleuruitvoering van de tandem gebruiken we een trapasblok met aangeschroefde derailleursteun. In verband met de kettingloop en de enorme kracht op de ketting bij een tandem is het kleinst bruikbare voortandwiel 30T, het grootste 52T. Wilt u de tandem vouwen? Dan is het in dit geval nodig de ketting te delen.
extra velgrem
Een extra velgrem op het achterwiel maakt het eenvoudiger voor de stoker om de tandem onder controle te houden als de captain niet op zijn plek zit. Ook kan een extra rem nuttig zijn bij een lange of steile afdaling.
lowrider beugels
Met de lowrider beugels neemt u zonder probleem 2 extra tassen mee. Deze beugels bestaan uit een aluminium buis met een diameter van 12 mm en hebben een maximale belasting van 2 x 15 kg. De beugels zijn geschikt voor kleine en grote tassen, zoals Ortlieb's.
Ventisit ligfietskussen
Ventisit is al jaren een veelgekozen merk voor ligfietskussens. Het materiaal heeft een zeer goed ventilerende werking, biedt veel comfort, neemt geen water op en heeft een lange levensduur. Het kussen is bevestigd met klittenband en is daardoor snel eraf te halen.
XS-stoker bracket
Heeft de stoker een klein postuur? Dan is het mogelijk een speciaal bracket aan de bovenbuis te bevestigen in plaats van aan de onderbuis. Bij een lichaamslengte van 130 tot 160 cm biedt de hogere positie van de trapas een comfortabelere houding ten opzichte van het standaard bracket.
XL-frame
Het standaardframe is geschikt voor een lichaamslengte van de stoker tot ca. 185 cm. Geeft dit onvoldoende ruimte? Kies dan voor een losse "spacer" tussen voor- en achterframe.
kleurkeuze
Kleur is belangrijk. Heeft u speciale wensen? We kunnen een groot aantal niet-standaard kleuren leveren als extra optie. Laat ons weten welk RAL-nummer u wenst. Dan checken wij of we die beschikbaar hebben.
ON THE ROAD
De Quetzal tandem is inmiddels vele malen ingezet voor lange, uitdagende fietsvakanties met veel bagage. Het zeer sterke en stijve frame en de grote betrouwbaarheid hebben de fiets na een paar jaar al een onverwoestbaar imago gegeven. Door het vouwen van de tandem ontstaat een relatief kompakt pakket, dat in veel auto's ook op de neergeklapte achterbank vervoerd kan worden. Onderstaand een selectie van reisfoto's met de Nazca tandem, meerdere continenten zijn hierbij reeds bezocht dan wel doorkruist.